Elindult Magyarországon az online számlázás

Szerző: Szeles Szabolcs, a HLB Magyarország senior partnere
2018. július 16.
Image

    2018. július 2-án elindult Magyarországon az online számlázás, vagyis az online számla adatszolgáltatás. Ez azt jelenti, hogy július 2. óta az állami adó- és vámhatóság (NAV) valós idejű adatszolgáltatást, vagyis azonnali hozzáférést követel meg az adózóktól a 100 000 forintot vagy azt meghaladó áfát tartalmazó, számlázó programmal kibocsátott számlák esetén, feltéve, hogy a számlabefogadó belföldön nyilvántartásba vett adóalany.

    Az online számlázás legfontosabb tudnivalói

    A számlázó programok esetében a számlakiállítástól számítva legfeljebb 24 órán belül kell elektronikus úton továbbítani az adatokat a NAV részére. A magyar könyvelő-, illetve számlázó szoftverek többsége tudja kezelni a számlákkal kapcsolatos részletes adatok emberi beavatkozás nélküli továbbítását, vagyis a legtöbb adózónál az adatszolgáltatás automatikus.

    Fontos, hogy a jogszabály csak a számlák adattartalmával kapcsolatosan követeli meg az adatszolgáltatást, azaz a könyvelési programokból kiállított egyéb bizonylatokra, pro-forma számlákra, nyugtákra nem vonatkozik a kötelezettség.

    Ha nem is valós idejű, de az online számlázás alá tartozik továbbá az ún. kézi, avagy nyomtatvány számlákról történő online adatszolgáltatás is. Ha egy belföldön nyilvántartásba vett adóalanyra áthárított adó összege a 100 000 forintot eléri vagy meghaladja, de az 500 000 forintot nem éri el, a számla kibocsátását követő 5 naptári napon belül, ha az áfa összege az 500 000 forintot eléri vagy meghaladja, a számla kibocsátását követő 1 naptári napon belül kell webes felületen keresztül adatot szolgáltatni.

    A külföldi áfaregisztrált társaságokra is vonatkozik

    Az adatszolgáltatási kötelezettség valamennyi belföldön nyilvántartásba vett adóalanyra kiterjed, ennek megfelelően a külföldi – tehát belföldön nem letelepedett – ún. áfaregisztrált adóalanyokra is. A rendszer használatához az adatszolgáltatásra kötelezetteknek előzetesen regisztrálniuk kellett a NAV-nál. A változás különösen ezeket a cégeket érintette érzékenyen, tekintve, hogy nekik sok esetben a globális vállalatirányítási rendszereiket kellett alkalmassá tenniük, hogy megfeleljenek a magyar elvárásoknak.

    Az online számlázás nehézkes elindulása miatt a NAV egy hónapos türelmi időt adott azoknak, akik a fenti kötelezettségeiknek nem tesznek eleget, a türelmi idő azonban július 31-én lejár, ezt követően a hibás, késedelmes vagy hiányzó online adatszolgáltatás miatt kiróható mulasztási bírság nagyon súlyos, számlánként akár 500 000 forintra is rúghat. Tudni kell azonban, hogy a szankcionálás során a NAV méltányosan jár el, és megvizsgálja, hogy az adózó a felkészülés során minden tőle telhetőt megtett-e, értékeli többek között a mulasztás súlyát, gyakoriságát és időtartamát. Speciális helyzetük ellenére a szankcionálás az áfaregisztrált társaságokra is igaz.

    Az online számlázás a magyar gazdaság fehérítésére szolgáló újabb eszköz (az online pénztárgép és az EKÁER mellett), az adóellenőrzések hatékonyságát hivatott növelni, és várhatóan csökkenteni fogja az adócsalók esélyeit.

    Amennyiben részletesebben érdekli az online számlázás működése, vagy bármilyen kérdése merülne fel ezzel kapcsolatban, keresse meg bizalommal munkatársainkat!

    Kapcsolat
    Ha kérdése van, forduljon hozzánk! Csapatunk készséggel áll rendelkezésére.
    Lépjen velünk kapcsolatba!