Teendők székhelyváltoztatás esetén

Szerző: Mihály Ádám, a HLB Magyarország senior audit managere
2017. október 10.
Image

Magánszemélyként is sok elintézendő feladat van, amikor új helyre költözünk, de mi a teendő, amennyiben a cégünk költözik? Az alábbi cikkben röviden összefoglaljuk, hogy az adott esetben logisztikailag összetett folyamat mellett milyen adminisztratív feladataink vannak, mikre kell figyelni, amikor a tulajdonosok a székhelyváltoztatás mellett döntenek.

A tulajdonosok és a jogi képviselő szerepe a székhelyváltoztatás során

Nem véletlenül használjuk a „tulajdonosi döntés” kifejezést. A székhelyváltoztatás a cégadatokban történő változást eredményezi, amely a társaság tulajdonosainak döntését igényli. Ez a tulajdonosi döntés bekerül a társaság alapító okiratába/társasági szerződésébe, és így a cégkivonatában is megjelenik.

Székhelyváltoztatás esetén minden esetben jogi képviselő igénybevételére lesz szükség, mivel ő fogja ellenjegyezni a tulajdonosi határozatot. A jogi képviselő jogosult a változásbejegyzési kérelem benyújtására az illetékes cégbíróság felé. Székhelyként kizárólag olyan ingatlant lehet megjelölni, amely vagy a társaság saját tulajdonában áll, vagy a társaság annak használatára jogosult. Ennek alátámasztására a változásbejegyzési kérelem mellé az első esetben egy friss ingatlan tulajdoni lapot, vagy az utóbbi esetnél az ingatlan tulajdonosának (tulajdonosainak) használatra vonatkozó hozzájárulási nyilatkozatát kell csatolni.

A székhelyváltoztatás időpontja

A székhelyváltoztatás időpontját meghatározhatja a társaság a kérelemben. Szeretnénk felhívni rá a figyelmet, hogy célszerű is ezt meghatározni, hogy az átállás és társaság partnereinek kiértesítése zökkenőmentesen történhessen meg. Az időpont meghatározásánál figyelni kell arra, hogy az nem lehet korábbi, mint a tulajdonosi határozat keltezése. Amennyiben mégsem határozza meg a cég a változás időpontját vagy az ellentmondásos, akkor a Ctv. 30. § (4) pontja alapján a változás időpontja a tulajdonosi határozat meghozatalának napja lesz.

A korábbi szabályozással ellentétben a NAV-hoz már nem kell bejelenteni a változást, mivel a cégbíróság az egyablakos rendszer keretében automatikusan továbbítja a változást az adóhatóság felé.

A legfontosabb feladatok székhelyváltoztatás esetén

Nagyon fontos, hogy a partnereket megfelelő időben értesíteni kell a változásról, hiszen a székhelyváltoztatás bejegyzését követően a társaság már csak az új adószámmal és az új címmel állíthat ki és fogadhat be számlát.

Amire még gondolni kell a székhely megváltoztatása esetén:

• átjelentkezés az illetékes helyi önkormányzathoz,
• számlázó program frissítése az új céges adatokkal (székhely, adószám),
• számlavezető bankok értesítése az adatokban történő változásokról.

Még egy egyszerűnek tűnő székhelyváltoztatás is megfelelő tervezést igényel. Amennyiben kételyei támadnak, hogy mindenre gondolt-e a felkészülés során, érdemes szakértők bevonását mérlegelni.

Kapcsolat
Ha kérdése van, forduljon hozzánk! Csapatunk készséggel áll rendelkezésére.
Lépjen velünk kapcsolatba!